Czy urzędnik państwowy, pracujący w administracji publicznej jest dobrym pracownikiem? Na forach internetowych ludzie prześcigają się w obraźliwych epitetach kierowanych pod adresem konkretnych urzędników z danego urzędu. Może zatem urzędnikom wiele brakuje do doskonałości. Jakie zatem cechy powinien posiadać idealny urzędnik? Punktualność, przedkładanie interesu interesanta nad swój własny, sumienność, ale i także cechy charakteru takie, jak uprzejmy stosunek, życzliwość – to cechy niewątpliwie pożądane. Trudno znaleźć pośród urzędników osobę spełniającą wszystkie te wymagania. Nie mniej jednak wielu przykładnych urzędników rzeczywiście pracuje w naszych urzędach.
Niestety są też całe rzesze osób, które zdecydowanie nie powinny zasiadać na stanowiskach urzędniczych, takie które sprawiają wrażenie pracujących tam za karę. Szkoda, że takie osoby budują negatywną opinię urzędu i niechęć interesantów. Może gdyby ich naczelnicy brali sobie skargi obywateli do serca, to obraz polskich urzędów byłby innych. Czyż obowiązkiem urzędnika nie powinno być niesienie pomocy interesantom, a nie pokazywanie swojej wyższości i poszukiwanie pretekstów do odłożenia sprawy na później.